Czy cena wpływa na smak trunku?

0
Czy cena wpływa na smak trunku?
bd1351b408feaa7a7bb52dcdff55aef5
Udostępnij:

Gdy nie wiemy, co pijemy, drogie wino smakuje nam podobnie jak tanie. Ale gdy mózg zna cenę, większą przyjemność sprawia mu picie luksusowego trunku.

Gdy zaczynam pisać ten tekst, mój mąż otwiera butelkę francuskiego Chablis. Etykietka z apelacją i napisem „grand cru” obiecuje wiele. Wino jest wytrawne, delikatne, ale nie powala na kolana. Gdyby nalano mi je do kieliszka, nie pokazując butelki, nie wiem, czy szukałabym go w sklepie na górnej półce. Pocieszam się myślą, że różnicy między droższym i tańszym winem nie wychwytuje większość z nas. Potwierdzają to badania Richarda Wisemana, psychologa z Hertfordshire University.

Ten jeden z najczęściej cytowanych brytyjskich naukowców podczas Międzynarodowego Festiwalu Nauki w Edynburgu przeprowadził na 578 przypadkowo wybranych ochotnikach „ślepy test”. Dawał im do spróbowania wina (białe i czerwone), nie ujawniając jednak, która próbka jest winem tańszym (w cenie poniżej 5 funtów za butelkę), a która droższym (powyżej 10 funtów). Najtańsze z testowanych przez Wisemana win kosztowało 3,49 funta, najdroższe – 29,99 funta. Tak duża różnica w cenie powinna być wyczuwalna w smaku. Tylko 53 proc. badanych poprawnie rozróżniało tanie i drogie białe wino, natomiast 47 proc. trafnie oceniło cenę wina czerwonego.

„To był wybór przypadkowy. Szanse na trafne wskazanie ceny wina były pół na pół i tylko połowa wybrała właściwie. Gdyby kazała pani mojemu psu dotknąć butelki i wskazać droższe wino, to miałby takie same szanse dokonania wyboru właściwego” – żartuje Rafał Ohme, profesor psychologii we wrocławskim wydziale Uniwersytetu Humanistyczno-społecznego, specjalizujący się w zagadnieniach neuromarketingu.

„Gdy znamy cenę wina, oszukujemy się, że to droższe musi być lepsze” – tłumaczy sam Richard Wiseman. Czy to znaczy, że nie warto poświęcać w sklepie czasu na wybór wina ani zapłacić więcej za droższą butelkę, skoro wszystko smakuje nam tak samo? „Wino to nie tylko jego smak” – mówi prof. Ohme. „Wino składa się z dwóch komponentów, jednym jest smak, drugim tzw. osobowość, na którą składa się jego historia, opowieść związana z jego powstawaniem, butelką, etykietą. Trudno się dziwić, że wino nie smakuje nam tak dobrze, gdy pozbawimy je połowy jego walorów, czyli tej opowieści”.

Cały artykuł na Focus.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here